Soundtrack till den svarta ekologin

Jag är gästredaktör för tema ”Svart ekologi” i Aiolos #56 (2017). Där skriver jag en introduktion till mörkgrön, mörk, svart och melankologisk ekologi som teoretiskt fält. Dessutom översätter jag Niall Scotts essä ”Svärtningen av grönskan”, om black metal, alkemi och ekologi. Avslutningsvis gör jag i en egen essä en läsning av dikter av Sten Selander och Sofia Roberg, vilka publiceras i numret. Utöver detta, korta kärnfulla texter om tentakulärt tänkande, Karen Blixen, Zapffe och pessimismen, Uexküll + översättning av ett utdrag ur Streifzüge, markis de Sade, ekogotik, etc. etc. Numret som helhet erbjuder dessutom mycket annat gott:

https://i1.wp.com/www.aiolos.info/wp-content/uploads/2015/03/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckning_Aiolos_56-768x786.jpg

Release hölls 11/5 där bland annat Svenbro och Roberg läste dikter kompade av Aiolos virvelorkester. Jag gjorde en svartekologisk spellista som brusade i bakgrunden på ett sakta komposterande ljudsystem; mer ett slags mörk kosmisk strålning än egentlig musik:

Kommentera

